Magyarországtól Franciaországig Trabanttal? Élménybeszámoló az útról - technikai fejezet #Trabant2Paris
Utólag sokat gondolkoztunk azon, hogy mikor is fogalmazódott meg bennünk az ötlet, hogy vegyünk egy Trabit. Őszintén szólva, még azt sem tudnánk megmondani, hogy milyen évszak volt. Rémi sokat viccelődött azzal, hogy vesz egy Trabantot, a barátok és a család mindig vegyes érzelmekkel fogadta ezt a kalandvágyát. Végül mindenki belátta, hogy egy ilyen út megszervezésével semmit sem veszthetünk.
Március elejétől a viccelődés komoly tervezésre váltott át. A Használtautó weboldalon rendszeresen figyelemmel követtük az eladó Trabantokat.
Ekkor még nem voltunk abban biztosak, mit is szeretnénk igazán: egy Trabant 1.1-es modelt, amely négy ütemű, VW motorral felszerelt, vagy a két ütemű 601-est.
Nyilvánvaló, hogy a Trabant 1.1 egyszerűbb és biztonságosabb megoldásnak tűnt, de aztán kiderült, hogy ezt a változatot nem tudnánk Franciaországban regisztrálni. Ugyanis ez csak oldtimerként lehetséges. Az oldtimerré nyilvánítás első számú feltétele az autó kora, aminek meg kell haladnia a 30 évet. Kizárólag a Trabant 601 típusú autók érték még csak el ezt a kort.
Beletelt egy kis időbe, amíg kibogoztuk a szabályozásokat, ezért eleinte, májusban, megnéztünk néhány Trabant 1.1-es autót is. Sokszor csalódottan kellett azonban távoznunk, mert a legtöbb jármű tiszta rozsdás volt.
Júliusban ismételten Magyarországon jártunk, hogy felkutassuk a mi kis autónkat. Ekkor született meg a döntés az autó típusáról is. Azon nyomban a helyére kerültek a dolgok, még a döntéshozás éjszakáján találtunk egy új hirdetést. Másnap reggel felvettük a kapcsolatot az eladóval, este már autónézőben voltunk, és két óra beszélgetés után, a miénk volt a Trabi.
Nagyon szerencsésnek mondhatjuk magunkat, mert az autó mindössze 17 km-re volt tőlünk. A boldogság még ennél is nagyobb volt, mert ráadásul, ez egy kék Trabant volt, pontosan mint a "Go Trabi go" című filmben!
Egy hét jutott az adminisztrációs feladatokra és az autó felkészítésére.
Trabant 601 info kezdőknek
Mi is teljes mértékben amatőrök voltunk a témában, menet közben tanultunk. Szerencsére az alapok elsajátítása annyira nem bonyolult.
Néhány technikai információ
Motor: | Kétütemű, két henger |
Hűtés: | léghűtés axiálventillátorral |
Fékek: | Négy dobfék |
Áttétel: | első sebesség: 4.08 második sebesség 2.32 harmadik sebesség: 1.52 negyedik sebesség: 1.103 végáttétel: 4.33 |
Üzemanyag: | eredetileg 86-os oktánszámú benzin - mi 98 oktánszámút használtunk | |
Olaj: | kétütemű motorolaj - a vélemények megoszlanak a szintetikus vagy normál változatról | |
Üzemanyag és olaj aránya: | 1 : 40 - manapság direkt a tankban keverjük |
Vmax: | 100 km/h - gyakorlatban inkább 80 km/h, 90 km/h lejtőn, 40 km/h emelkedőn |
Fogyasztás | 7 l / 100 km |
Már anno is szükség volt pótalkatrészekre, leginkább a gyertyák mondták fel a szolgálatot, ugyanis ezek gyorsan bepiszkolódnak az olajtól.
Internetes keresgélések, telefonálgatások, autó alkatrészes boltok felkeresése után nekünk is sikerült a legtöbb pótalkatrészhez hozzájutnunk. Szerencsére menet közben csak a gyertyákat kellett egyszer kicserélnünk, később rendszeresen tisztán tartanunk. Illetve Rémi egy elöregedett csövet is újjal pótolt, de csak a biztonság kedvéért.
Útnak indulás előtt új autó kürtre volt szükségünk, illetve néhány kisebb igazítást végeztünk az autón (pl.: benzin csövek bilinccsel való rögzítése).
Igyekeztünk minél kevesebb dologgal utazni, hiszen ha lerobbantunk volna, nehéz lett volna mindent magunkkal cipelni. Csak a nagy túra hátizsákokat, kempingfelszerelést, némi élelmiszert pakoltunk be.
Így szeltük keresztül Európát 10 nap alatt, Magyarországtól egészen Franciaországig egy Trabanttal.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése